Шкала для оцінки синдрому Аспергера – визначення соціальних та поведінкових особливостей

Шкала для оцінки синдрому Аспергера – визначення соціальних та поведінкових особливостей

Для кого цей тест?
Опитувальник призначений для батьків дітей віком від 4 до 18 років, які мають труднощі у соціальній взаємодії, комунікації або демонструють особливості поведінки, характерні для синдрому Аспергера (РАС високого функціонування).

Що вимірює тест?
Шкала допомагає оцінити:
✔️Соціальні навички – чи легко дитині заводити друзів та розуміти емоції інших.
✔️Комунікативні особливості – чи є труднощі у розмовах, розумінні жартів або сарказму.
✔️Рівень рутинної та повторюваної поведінки – схильність до фіксованих інтересів, потреба у незмінності розкладу.
✔️Чутливість до сенсорних стимулів – підвищена або знижена реакція на звуки, світло, текстури.
✔️Інтелектуальний розвиток – схильність до поглибленого інтересу в певних сферах.

Навіщо проходити цей тест?
• Щоб визначити, чи має дитина ознаки синдрому Аспергера або високофункціонального аутизму.
• Оцінити, наскільки ці особливості впливають на навчання, комунікацію та повсякденне життя.
• Визначити, чи варто звернутися до дитячого психіатра, невролога або психолога для подальшої діагностики.

Як довго триває тест?
Близько 10-15 хвилин. Відповідайте чесно – тест допоможе отримати точніше уявлення про особливості дитини.

Зверніть увагу: цей тест не є діагнозом, але може бути корисним інструментом для виявлення можливих рис аутистичного спектра. Своєчасне розуміння та підтримка допоможуть дитині краще адаптуватися та розвивати свої сильні сторони

Чи спостерігаєте за вашою дитиною, що вона не вміє бавитися з іншими дітьми, не розуміє неписаних правил гри?

чи трапляється, що дитина уникає контактів з іншими дітьми, не хоче з ними бавитись на перерві, старається усамітнитись?

Не розуміє соціальних правил і норм поведінки, недоречно поводиться чи вставляє недоречні коментарі, не розуміючи, що вони можуть когось образити чи створити комусь незручність

Не розуміє почуттів та емоцій інших, не вміє проявляти співчуття, просити вибачення.

Здається, що дитина очікує від інших, що вони знають про її думки, почуття. Наприклад, вона не розуміє, що Ви можете чогось не знати, бо не були в той час з дитиною.

Дитина дуже бентежиться і потребує надмірного заспокоєння, якщо щось змінюється у звичному порядку речей чи стається щось не так, як очікувалось чи було заплановано.

Дитина має труднощі у виражені емоцій, наприклад, проявляє розчарування або захоплення неспіврозмірне до ситуації.

Дитина не завжди точно виражає свої емоції , не розуміє, що перед різними людьми слід висловлювати свої почуття по-різному.

Дитина не цікавиться спортивними чи ігровими змаганнями, не хоче брати в них участь.

Дитина байдужа до того, чим захоплюються її ровесники, до тиску групи. Наприклад, не бавиться тим, чим модно чи не одягається в те, що вважається можним серед її ровесників

Дитина сприймає вказівки буквально. Вона розгублюється, коли чує "ловити гав", "Вбити поглядом", "молоти дурниці", "бити байдики".

Має незвичний тон голосу. Здається, що говорить з іноземним акцентом, або монотонно, не наголошуючи на ключових словах в реченні.

Коли Ви говорите з дитиною, здається, що вона не зацікавлена тим, про що Ви говорите, нічого не запитує, не коментує.

Під час розмови рідше дивиться в очі, аніж Ви очікуєте.

В дитини мова дуже контрольована, правильна. Наприклад, говорить, ніби фразами зі словника.

Чи має дитина труднощі з підтриманням розмови? Наприклад, коли дитина збентежена запитанням, вона не просить повторити чи пояснити, а переключається на іншу тему, або проходить багато часу, поки вона відповість.

Дитина читає книжки тільки заради інформації, не цікавиться художньою літературою. Наприклад, "поглинає" енциклопедії і наукові книжки і не захоплюється пригодницькими історіями.

Має надзвичайну пам'ять на події і факти. Наприклад, пам'ятає номери сусідської машини, яку бачив кілька років тому, або чітко і детально може переказати якісь події з життя, що сталися в далекому минулому.

Дитина не бавиться в рольові ігри (наприклад, в Тарзана, в лікарів і т.п.), дивується, коли інші діти так бавляться.

Надзвичайно цікавиться якоюсь специфічною темою, збирає усю можливу інформацію з цієї теми. Наприклад, має енциклопедичні знання стосовно транспортних засобів, рахунків футбольних матчів і т.д.

Дуже засмучується, коли стаються якісь зміни, або неочікувані речі, наприклад, коли до школи треба йти іншою дорогою.

Має свої детально розроблені ритуали, яких обов'язково слід дотримуватися. Наприклад, не піде спати, поки не поставить усі свої іграшки в рядок.

Має погану моторну координацію, наприклад, не може зловити м'яча, має труднощі із застібанням гудзиків, зав'язуванням шнурівок.

Дитина бігає якось дивно, незграбно.