РДУГ

Розлад дефіциту уваги та гіперактивності (РДУГ)

Що таке РДУГ?

Розлад дефіциту уваги з гіперактивністю (РДУГ) — це один із найбільш поширених нейророзвиткових розладів дитячого віку. Це нейробіологічний розлад розвитку, ключовими симптомами якого є труднощі з самоконтролем та саморегуляцією.
Уявіть, що мозок — це складна система з «центром управління» (префронтальною лобною корою), яка допомагає планувати дії, контролювати імпульси та керувати емоціями. У дітей із РДУГ цей центр дозріває повільніше, ніж очікується відповідно до віку.
Внаслідок цього у дитини можуть виникати певні труднощі:

  • • Вона не завжди може зупинити імпульсивну дію.
  • • Їй важко керувати своєю поведінкою, навіть якщо вона знає, як слід поводитися.
  • • Її увага часто керується подразниками або імпульсами, а не цілями чи планами.

Це не "непослух" чи "лінощі", а біологічна особливість мозку, яка потребує розуміння, підтримки та допомоги.

Як проявляється РДУГ?

Розлад контролю уваги

Мозок дитини з РДУГ наче "губиться" в деталях, які не мають значення, але привертають увагу.
Це як намагатися слухати лекцію, коли поруч хтось голосно грає на гітарі і співає.
Як це виглядає:

  • • Легко відволікається на зовнішні подразники.
  • • Забуває про важливі деталі завдань.
  • • Не може зосередитися на чомусь довше кількох хвилин.

Розлад імпульс-контролю

Імпульси для дитини — це сильне бажання негайної дії чи насолоди. Дитина як водій, який постійно тисне на газ, але не користується гальмами.
Як це виглядає:

  • • Діє швидше, ніж думає, і часто потрапляє в незручні ситуації.
  • • Говорить чи робить щось, не замислюючись про наслідки.
  • • Часто перебиває або втручається у розмову чи справи інших.

Розлад контролю емоцій

Емоції дитини з РДУГ сильні, як цунамі. Їй важко заспокоїтися, якщо щось не вийшло, або стримати раптовий напад гніву.
Як це виглядає:

  • • Сильні емоційні реакції на незначні подразники.
  • • Застрягання в негативних емоціях (гнів, роздратування).
  • • Відсутність раціонального самозаспокоєння.

Розлад прогнозування та планування

Дитина живе "тут і зараз", не замислюючись про майбутні наслідки своїх дій. Це як їзда вночі без увімкнених фар — складно побачити, що попереду.
Як це виглядає:

  • • Не може прогнозувати, як її дії вплинуть на майбутнє.
  • • Орієнтується на негайні винагороди, а не на віддалені цілі.

Розлад рухової активності

Дитина з РДУГ завжди в русі, наче в неї "заведений моторчик". Це як спроба тримати в руках нерухомо надувну кульку, яка постійно виривається через пориви вітру.
Як це виглядає:

  • • Постійно крутиться, тупцяє чи бігає.
  • • Не може довго залишатися спокійною в ситуаціях, де це потрібно.
  • • Сильно виражає емоції через рухи, мову тіла.
1

Чому це важливо знати?

Розлад є біологічно обумовленим і потребує правильного підходу. Без належної підтримки дитині важко справлятися із завданнями, будувати стосунки та адаптуватися до вимог соціального життя.

2

Як допомогти дитині з РДУГ?

  1. Психоедукація та підтримка батьків
  2. Когнітивно-поведінкова терапія (КПТ)/поведінкова терапія
  3. Поведінкові втручання в школі
  4. Медикаментозна підтримка (за потреби)

Лікар може призначити препарати, які допомагають покращити увагу та самоконтроль.

3

Позитивні аспекти РДУГ

Діти з РДУГ мають унікальні сильні сторони:

  • • Психоедукація та підтримка батьків
  • • Когнітивно-поведінкова терапія (КПТ)/поведінкова терапія
  • • Поведінкові втручання в школі
  • • Медикаментозна підтримка (за потреби)

Завдяки правильній підтримці ці якості можуть стати основою їхнього успішного життя.