Розлади вихідних функцій

Розлади вихідних функцій у дітей: енурез і енкопрез

Що таке розлади вихідних функцій?

Розлади сечовипускання та дефекації у дітей можуть викликати у батьків тривогу, проте важливо розуміти, що ці стани не є свідомою поведінкою дитини, а мають біологічні, психологічні та поведінкові причини.

Енурез (нетримання сечі у дітей)

Це мимовільне сечовипускання у дітей старше 5 років, яке відбувається під час сну (нічний енурез) або вдень (денний енурез).

Можливі причини

  • Фізіологічні: затримка дозрівання нервової системи, зниження продукції антидіуретичного гормону вночі
  • Поведінкові: недостатня навичка контролю сечовипускання
  • Психологічні: стрес, тривожність, зміни в житті (переїзд, народження брата/сестри)

Як допомогти?

  • Формування правильних асоціацій (сечовий будильник)
  • Ведення щоденника сечовипускань для виявлення тригерів
  • Позитивне підкріплення (підтримка, похвала за «сухі» ночі)
  • Навчання самоконтролю (планове сечовипускання перед сном)

Що не можна робити?

  • Карати або соромити дитину
  • Обмежувати рідину (замість цього – рівномірний розподіл протягом дня)

Енкопрез (нетримання калу у дітей)

Це регулярне мимовільне випорожнення кишківника у дітей старше 4 років, яке не пов’язане з органічними порушеннями.

Можливі причини

  • Закрепи (найпоширеніша причина – калові маси накопичуються і неконтрольовано виходять)
  • Психологічні фактори (стрес, страх перед болючою дефекацією)
  • Поведінкові: дитина уникає туалету через неприємний досвід

Як допомогти?

  • Регулярність: формування звички ходити в туалет після їжі
  • Розуміння сигналів тіла: навчання помічати позиви до дефекації
  • Позитивне підкріплення: похвала за використання туалету
  • Моделювання поведінки: ігрові методи для зниження тривоги перед туалетом

Що не можна робити?

  • Соромити або карати – це лише підсилює проблему
  • Ігнорувати закріпи – вони можуть посилювати енкопрез

Розлади вихідних функцій – це не свідома поведінка дитини, а стан, який потребує підтримки. Важливо допомогти дитині змінити ставлення до проблеми, сформувати корисні зв ички та зменшити тривожність.